
Podpora detí
s ADHD/ADD
pohľadom senzorických stratégií
uznané ako
INOVAČNÉ VZDELÁVANIE
začíname od marca 2026
Vzdelávanie je určené odborníčkam/odborníkom, ktorí pracujú s deťmi s ADHD/ADD – v poradni, škole aj individuálne. Vítaní sú aj rodičia, ktorí hľadajú spôsoby, ako svoje deti lepšie podporiť. Vzdelávanie ponúka pohľad na senzorické potreby detí a ich vplyv na správanie a učenie. Zameriava sa na praktické stratégie využiteľné v každodennom kontakte s deťmi.
Kurz otvárame v marci 2026.

Informácie o vzdelávaní
Všetko, čo potrebujete vedieť.
01
Pre koho je vzdelávanie určené?
Kurz je otvorený všetkým, ktorí chcú lepšie porozumieť deťom s ADHD/ADD. Odborníčkam/odborníkom, ktorí sprevádzajú deti alebo ich rodičov v poradni, v škole či v iných prostrediach. Je vhodný aj pre rodičov, ktorí hľadajú citlivejšie spôsoby podpory. Vítaní sú všetci, ktorí chcú porozumieť senzorickým pozadiam poruchy pozornosti ADHD/ADD a tvoriť senzorické stratégie. Kurz prispieva k citlivosti na senzorické ťažkosti detí a pomáha na ne reagovať novým spôsobom.
Vzdelávací program organizuje Občianske združenie AnimaMundi, nezisková organizácia zameraná na vzdelávanie a umelecké terapie.
03
Aké sú podmienky ukončenia?
Dôležitou podmienkou ukončenia a získania osvedčenia je absolvovanie aspoň 85 % vzdelávania. V prípade inovačného certifikátu je navyše potrebné úspešne zložiť záverečnú skúšku vo forme záverečnej prezentácie.
Záverečná skúška pozostáva z písomnej časti (vypracovanie sebareflexie a implementácie senzorických stratégií pri práci s deťmi) a ústna obhajoba v trvaní 30 minút.
02
Ako bude vzdelávanie prebiehať?
Kurz sa skladá celkovo z 80 hodín (1 študentská hodina má 45 min), ktoré sú rozdelené do 4 modulov, aby spolu pokryli problematiku učenia, ťažkostí doma, správania sa a emocionality detí s ADHD/ADD.
04
Možnosť finančného príspevku na vzdelávanie
Tento kurz je možné absolvovať aj s podporou finančného príspevku na individuálne vzdelávanie v rámci Národného projektu „Podpora a profesionalizácia odborných kapacít v oblasti sociálneho začlenenia“, ktorý realizuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
O príspevok môžu požiadať zamestnanci Centier pre deti a rodiny podľa zákona č. 305/2005 Z. z., napríklad vychovávatelia, profesionálni náhradní rodičia, sociálni pracovníci/asistenti sociálnej práce, psychológovia, špeciálni pedagógovia, liečební pedagógovia alebo sociálni pedagógovia.
Podrobné informácie o podmienkach a postupe podania žiadosti sú uvedené v našom praktickom SPRIEVODCOVI. Odporúčame si ho dôkladne preštudovať.
PODMIENKY PRE ÚSPEŠNÉ UKONČENIE VZDELÁVANIA:
80 hodín
nutné absolvovať aspoň 85 % z celkového času vzdelávania
záverečná prezentácia
úspešné absolvovanie záverečnej prezentácie; platba za skúšku nie je zahrnutá v cene kurzu! (cena 30 eur)
táto podmienka platí pre získanie osvedčenia o inovačnom vzdelávaní
Moduly - podrobný obsah
MODUL 1
Ako zmysly ovplyvňujú pozornosť – úvod do senzorickej integrácie
V úvode kurzu sa pozrieme na ADHD/ADD z perspektívy základných definícii, príčin a prejavov. Vysvetlíme si senzorickú integráciu ako schopnosť centrálnej nervovej sústavy integrovať tzv. telesné zmysly (propriorecepcia, vestibulárny systém a hmat) a mimo-telové zmysly (zrak, čuch, sluch, chuť). Pomenujeme si jednotlivé časti procesu senzorickej integrácie cez fázy senzorického spracovania (registrácia, modulácia, diskriminácia a praxia). Zohľadníme široké spektrum detí – od tých, ktoré sú zmyslovo precitlivené, po tie, ktoré majú potrebu silných podnetov. Naučíme sa pracovať so skríningovým dotazníkom, ktorý pomáha identifikovať senzorické ťažkosti. V praktických cvičeniach sa budeme snažiť zažiť si, ako senzorická integrácia funguje na vlastnom tele a zoznámiť sa s pomôckami.
(20-hodinový modul)
MODUL 2
Ako mozog riadi učenie – senzorické stratégie na podporu pozornosti a učenia
Tento modul prepája poznatky z neuropsychológie a senzorickej integrácie s praxou pri učení. Rozoberieme si funkcie, ktoré mozog potrebuje, aby sa mohol efektívne učiť a pri ADHD/ADD sú často oslabené. Zameriame sa na to, ako môže metóda senzorickej integrácie pomáhať deťom pri učení – čítanie a písanie. Pozrieme sa hlbšie, ako tzv. telesné zmysly ovplyvňujú pozornosť. Predstavíme si, ako si pri učení pomôcť pomôckami a senzorickými pauzami. Nevynecháme ani špecifiká motivácie a oceňovania detí s poruchami pozornosti.
(20-hodinový modul)
MODUL 3
Senzorické stratégie v každodennom živote
Porucha pozornosti sa neprejavuje len v škole a pri učení. Dieťa s ňou žije po celý deň, prichádza s ňou na krúžky i domov. V tomto module sa zameriame na senzorické stratégie, ktoré pomáhajú zvládať všeobecne známe ťažkosti, s ktorými sa deti s ADHD/ADD potykajú. Účastníci/účastníčky si vyberajú z tém, ktoré ich aktuálne najviac zaujímajú. V ponuke sú témy ako ťažkosti s nácvikom toalety, spánkom, jedením, okusovanie a balenia školskej tašky. Nadviažeme na už naučené a prejdeme si spôsob, ako zanalyzovať ťažkosti detí a vytvoriť senzorické stratégie. Mojím cieľom je, aby ste dokázali samostatne vytvárať senzorické stratégie na akékoľvek ťažkosti, s ktorými sa stretávate. Pozornosť budeme venovať aj vedeniu rozhovoru s rodičom, aby sme zvýšili šancu, že naše odporúčania budú prijaté.
(20-hodinový modul)
MODUL 4
Emócie a porucha pozornosti – Ako rozumieť svetu detí s ADHD/ADD
Predstavíme si základné zručnosti, ako oslovovať emócie detí. Začneme neurologickými aspektami prežívania emócií so zameraním na detí s ADHD/ADD. Najväčší priestor dostane emócia hnevu, pretože aj z praxe vnímam, že je najviac zaťažujúca. Venovať sa budeme aj podpore sebavedomia a sebavnímania, pretože deti s ADHD/ADD čelia nadmernej kritike. Budeme sa opierať o senzorické stratégie a o telesné prežívanie emócií. V zážitkových častiach budeme prehlbovať porozumenie deťom s ADHD/ADD a ukážeme si aktivity, ktoré budete môcť robiť s deťmi doma či vo svojej praxi.
(20-hodinový modul)
SUMA ZA VZDELÁVANIE
Cena celkom: 790 eur (najvýhodnejšie)
Splátky:
na 2 splátky - 410 eur
na 3 splátky - 280 eur
na 6 splátok - 150 eur
Záverečná skúška (inovačné osvedčenie) - 30 eur
TERMÍNY STRETNUTÍ
1. MODUL
6. marca / 16:00-19:00
7. marca / 9:00-18:00
8. marca / 9:00-13:00
4. MODUL
26. júna / 16:00-19:00
27. júna / 9:00-18:00
28. júna / 9:00-13:00
2. MODUL
10. apríla / 16:00-19:00
11. apríla / 9:00-18:00
12. apríla / 9:00-13:00
3. MODUL
22. mája / 16:00-19:00
23. mája / 9:00-18:00
24. mája / 9:00-13:00
Lektorka
-
špeciálna pedagogička
-
poradkyňa v súkromnej praxi CentrumDys
-
hrová terapeutka
-
lektorka kurzu Filiálna terapia a Terapeutické rodičovstvo
-
zakladajúca členka Slovensko-českej asociácie terapie hrou



